
Про втрату товарного виду автомобіля (втрату товарної вартості) замислюється ледь не кожен автовласник після пошкоджень свого автомобіля. Що означає “втрата товарної вартості”? Чому страхові компанії не враховують величину втрати товарної вартості при розрахунку компенсації? Випадками, коли не розраховується ця величина та від чого вона залежить? Про все це розповідається у наступній статті.
Що означає термін ВТВ?
Величина втрати товарної вартості (ВТВ) – умовна величина зниження ринкової вартості дорожнього транспортного засобу, відновленого за нормативними вимогами після пошкодження, у порівнянні з ринковою вартістю подібного непошкодженого дорожнього транспортного засобу.
або
Величина ВТВ характеризує фізичний знос, який виникає у разі пошкодження КТЗ і відповідного ремонту унаслідок передчасного погіршення товарного (зовнішнього) вигляду, а також унаслідок зниження міцності чи довговічності окремих елементів складових частин, захисних властивостей покриттів або застосування для ремонту складових частин, які були в ужитку чи в ремонті.
Чому страхові компанії не враховують величину втрати товарної вартості при розрахунку компенсації?
Згідно статті 32 закону України “Про обов’язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів” в пункті 7 вказано, що страхова компанія не відшкодовує шкоду, пов’язану із втратою товарного вигляду. Це означає, що у випадку компенсації страховою компанією Ваших збитків за полісом цивільно-правової відповідальності втрата товарної вартості не враховується. Але, якщо Ви застраховані за полісом КАСКО, то у договорі страхування може вказуватись про відшкодування втрати товарної вартості автомобіля, хоча це буває доволі рідко. Але Ви за власним бажанням можете стягнути величину втрати товарної вартості з винуватця у ДТП в судовому порядку. Для цього Вам потрібно звернутись за консультацією до оцінювача та дізнатися про можливість включення в матеріальний збиток ВТВ.
Згідно до законодавства величина втрати товарної вартості не враховується, якщо:
а) якщо строк експлуатації легкових автомобілів перевищує 5 років для КТЗ виробництва країн СНД, 7 років – для інших КТЗ;
б) якщо легкові автомобілі експлуатуються в інтенсивному режимі (фактичний пробіг щонайменше вдвічі більший за нормативний), а строк експлуатації перевищує:
3,5 роки – для КТЗ виробництва країн СНД;
5 років – для інших КТЗ;
в) строк експлуатації вантажних КТЗ, вантажопасажирських КТЗ, причепів, напівпричепів, спеціальних КТЗ, спеціалізованих КТЗ, автобусів перевищує 3 роки для КТЗ виробництва країн СНД та 4 роки – для інших КТЗ;
г) якщо строк експлуатації мототехніки перевищує 5 років;
ґ) якщо відбулася заміна кузова до оцінюваних пошкоджень;
д) якщо складові частини КТЗ раніше піддавалися відновлювальному ремонту або пофарбуванню повному, зовнішньому, частковому (крім випадків, що однозначно свідчать про усунення експлуатаційних пошкоджень, відповідно до пункту 1.6 розділу I цієї Методики);
е) якщо потрібна заміна окремих складників, що не потребують пофарбування та не погіршують зовнішній вигляд КТЗ (скло, фари, бампери, декоративні накладки, пневматичні шини, зовнішня і внутрішня фурнітура тощо). Якщо, крім зазначених складників, пошкоджено складові кузова та оперення, розрахунок величини ВТВ повинен ураховувати всі пошкодження складників у комплексі;
є) якщо складові частини КТЗ мають наскрізні корозійні пошкодження або корозійні пошкодження, що призвели до зниження витривалості і міцності матеріалу їх виготовлення;
ж) якщо КТЗ раніше був аварійно пошкоджений;
з) якщо складові частини оперення кузова, кабіни мають пошкодження деформацією, за винятком таких, що можуть бути усунені методом видалення вм’ятин без пофарбування та підпадають під визначення експлуатаційних пошкоджень відповідно до пункту 1.6 розділу I цієї Методики;
и) якщо КТЗ був виданий громадянинові безоплатно через органи соціального захисту населення (крім випадків, коли нарахування ВТВ здійснюється за завданням особи або органу, яка (який) призначила(в) експертизу);
і) якщо визначається коефіцієнт фізичного зносу для складників КТЗ відповідно до вимог пункту 7.44 розділу VII Методики.
(Методика товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів п. 8.6.2)
На алгоритмі визначення величини втрати товарної вартості, з Вашого дозволу, зупинятися не будемо, але ознайомитися з ним Ви можете у Методиці товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів.
З вище наведеного можна зробити висновки:
- Страхові компанії в більшості випадків не відшкодовують величину втрати товарної вартості.
- Величину втрати товарної вартості можна відшкодувати у судовому порядку, як складову матеріального збитку, але за умови, що на Ваш випадок не поширюється п. 8.6.2 Методики товарознавчої експертизи та оцінки колісних транспортних засобів.
- Для отримання повної інформації потрібно звертатись до спеціаліста, який надасть повну інформацію про можливість розрахунку ВТВ, її величини та у випадку доцільності звернення до суду, підготує пакет документів з розрахунками та висновками.